Hantera bankkort Business digitalt

Glömt koden eller trasigt kort

Om kortet är skadat och inte fungerar eller om du glömt din PIN-kod beställer du ett ersättningskort med ny PIN-kod.

  • Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn

  • Välj det kortavtal kortet är kopplat till

  • Klicka på det kort det gäller

  • Klicka på länken ”Beställ ersättningskort”

  • Kontrollera, godkänn och signera

Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.

Beställ kort till kollega

Om du har ett kortavtal kan du beställa ett bankkort Business till en kollega.

  • Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn

  • Välj det kortavtal det nya kortet ska kopplas till

  • Klicka på länken ”Beställ nytt företagskort”

  • Fyll i formuläret

  • Kontrollera, godkänn och signera

Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.

Aktivera kort

Du som har internetbank aktiverar nya kort i internetbanken eller appen.

  • Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn

  • Välj det kortavtal kortet är kopplat till

  • Klicka på det kort det gäller. Det står intill kortet om det behöver aktiveras

  • Fyll i utgångsdatum och klicka på “Aktivera”

Om du saknar internetbanksavtal eller ska aktivera ett ersättningskort, gör du det genom en första transaktion i butik eller i någon av bankomats automater.

Slå av eller på internetköp

Nya företagskort distribueras med internetköp påslaget. Du kan enkelt slå av internetköp som behörighetsadministratör.

  • Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn

  • Välj det kortavtal kortet är kopplat till

  • Klicka på det kort det gäller. 

  • Slå av/på internetköp

För att kortinnehavaren ska kunna använda sitt kort på nätet behöver kortet först aktiveras.

Ändra limit

Du väljer limit när kortet läggs upp för första gången. Du kan när som helst ändra limiten.

  • Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn

  • Välj det kortavtal kortet är kopplat till

  • Klicka på det kort du vill ändra limit för

  • Klicka på länken "Ändra limit"

  • Ändra limit

  • Kontrollera, godkänn och signera

Kom igång med Samsung Pay

1. Skaffa Samsung Pay

Öppna Samsung Pay-appen.
Hos Samsung kan du läsa om vilka telefoner och klockor som går att använda med Samsung Pay.

2. Skaffa Mobilt BankID

Du behöver Mobilt BankID för att ansluta ditt bankkort.

3. Anslut kortet och verifiera

Anslut ditt Bankkort Business genom att scanna kortet i Samsung Pay-appen och verifiera kortet med Mobilt BankID.

För att använda Samsung Pay behöver du välja en verifieringsmetod. Du kan välja att verifiera dig med iris, fingeravtryck eller en kod kopplad till Samsung Pay.

Möjligheten att använda kort i Ryssland, Ukraina och Belarus är begränsad

  • På grund av rådande omständigheter och sanktioner mot Ryssland och delar av Ukraina går det inte att göra kortbetalningar eller ta ut kontanter i uttagsautomat inom dessa områden.
  • Till följd av fortsatta sanktioner i området är möjligheten att använda våra kort i Belarus begränsad. Du kan därför inte längre räkna med att ditt kort fungerar att betala eller ta ut kontanter med i Belarus. Planerar du att besöka Belarus behöver du undersöka hur betalning kan ske i landet eftersom du troligen inte kommer att kunna använda ditt kort.
  • DHL har stoppat alla leveranser till Ryssland, Ukraina och Belarus vilket innebär att det inte går att få leverans av kort till dessa länder. 

Mer att läsa om Bankkort Business

Vad finns kvar av kortlimiten?

Nu kan du se vad som finns kvar av kortlimiten, om du har ett bankkort Business som har en satt limit per månad. Läs mer på sidan Bankkort Business, eller kontakta oss för att få hjälp.