Om du lämnat ut koder till säkerhetsdosan eller använt ditt Mobila BankID på uppdrag av någon annan kan du vara utsatt för ett pågående bedrägeri.
Säkerhet och bedrägerier
Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster. Du kan också hjälpa till genom att skydda dig mot bedrägerier på olika sätt. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bedrägerier.
Vid pågående bedrägeri
Har du lämnat ut koder eller använt Mobilt BankID på annans uppmaning?
Du ska alltid göra en polisanmälan
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14.
Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.
Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.
Banksäkerhet i vardagen
Spärra ditt kort och byt koder
Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.
Spärrtjänst
Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.