Meny
Privat
Företag
Om oss

Säkerhet och bedrägeri

Anneli Johansson

Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster för att du ska kunna känna dig trygg som kund. Du kan också hjälpa till genom att skydda dina koder och personliga uppgifter. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bankbedrägerier.

Vid pågående bedrägeri

Stoppa misstänkta bluff-sms från att spridas

Nu kan du enkelt rapportera in misstänkta bluff-sms genom att vidarebefordra dem till 7726, ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer. Spara ner 7726 i mobilens adressbok redan nu.

Undvik bedrägerier

Bästa chansen att stoppa bedragaren är att aldrig använda BankID eller dosa på uppmaning av någon annan. Och håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Skaffa kunskap och sprid den! Läs mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dem.

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Säkra tjänster

Din säkerhet är vår högsta prioritet. Därför ser vi kontinuerligt över våra tjänster och tar fram rekommendationer hur du använder dem på ett säkert sätt.

Varning för falska BankID-sms

BankID varnar återigen för en ökning av falska sms, som ser ut att komma från dem eller InfoSMS. I sms:en kan det till exempel stå: 

"Ditt BankID måste förnyas inom 24 timmar. Förnya här: https://bankid-aktivering.com"

Länken leder till olika sidor där användaren blir uppmanad att skriva in sitt personnummer. Det avslutas med att du ska bekräfta via din bankdosa.

Banksäkerhet i vardagen

  • Spärrhjälp

    Om du förlorat ett kort, ditt BankID eller din säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

    Spärrhjälp
  • Integritet och sekretess

    Vi ser alltid till att hantera dina personuppgifter med största sekretess. För att lyckas med det vidtar vi en rad åtgärder.

    Integritet och sekretess

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.

Mer om säkerhet