Meny
Privat
Företag
Om oss

Mobilt BankID

  • Identifiera dig för att logga in, swisha eller deklarera.
  • Skriv under avtal, uppdrag med mera
  • Skaffa Mobilt BankID kostnadsfritt.

Mobilt BankID är personligt. Det är en typ av legitimering, ett BankID, som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig.

Skaffa Mobilt BankID – Steg för steg

Du kan också gå in manuellt i mobilen. Följ instruktionen för att logga in och skaffa Mobilt BankID.

  1. Öppna Sparbanken Privat-appen

  2. Tryck på "Fler alternativ" under logga-in knappen

  3. Välj "Beställ nytt Mobilt BankID"

  4. Följ sedan instruktionerna

  5. När du är klar, kom ihåg att spärra ditt gamla Mobila BankID

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Mobilt BankID – bra att veta

Säker ID-kontroll

Digital ID-kontroll gör det ännu säkrare att skaffa Mobilt BankID

För att ytterligare skydda dig mot bedragare kan du nu behöva identifiera dig med ditt svenska pass eller nationella ID-kort när du skaffar Mobilt BankID.

Kom därför ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort (ej körkort) nära tillhands när du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID. Du kan behöva styrka din identitet.

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Spärra gammalt Mobilt BankID

Om du har blivit av med en enhet med Mobilt BankID behöver du spärra det så fort du kan. 

Om du byter enhet och har Mobilt BankID på din gamla som du inte längre använder ska du också spärra det.