När någon i din närhet gått bort fylls dagarna inte bara av sorg utan även av praktiska uppgifter. Ofta är det svårt att få överblick över den avlidnes ekonomi och att veta i vilken ände man ska börja. Här kan du läsa om hur våra rutiner ser ut i samband med att en kund avlider och hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Om en person avlider
Vanliga frågor och svar
När en kund avlider
Banken får via myndigheter reda på när en kund avlidit. När en kund avlider avslutas följande tjänster:
- Kort
- Swish
- Internetbank
- Girobetalning
- Säkerhetsdosa
- BankID
- Överföringar från kundens konto till andra personer och företag.
Anledningen till att dessa tjänster avslutas är för att säkerställa att obehöriga personer inte kan använda den avlidnes konto.
För att få lämna ut uppgifter om den avlidnes engagemang hos oss behöver vi ett dödsfallsintyg. Du kan antingen skicka det via brev eller besöka oss.
Kontakta oss så hjälper vi dig. För att säkerställa att du får ta del av kontoutdrag behöver du visa upp ett dödsfallsintyg.
Om du är ensam dödsbodelägare hjälper vi dig direkt. Skulle ni vara flera dödsbodelägare behöver samtliga skriftligen intyga att du får ta del av transaktioner som skett innan den avlidne gått bort.
Kontakta Skatteverket och be dem göra en adressändring.
Betala räkningar
När en person avlider betalas alla räkningar manuellt av vår personal, med undantag för räkningar som sedan tidigare betalas via autogiro. Posta eller maila räkningarna till oss. Uppge även den avlidnes personnummer.
När vi betalat räkningarna skickar vi tillbaka kvittot via brev eller mail.
Om det inte finns pengar på kontot kan räkningarna inte betalas. Ta i första hand reda på om personen kan ha pengar i någon annan bank. Om så inte är fallet bör ni kontakta kommunen den avlidne varit skriven i. De bedömmer hur framtida utgifter ska hanteras.
Om räkningen sedan tidigare betalats via autogiro kan de dra pengar även när personen avlidit. Däremot är det inte möjligt att lägga upp nya mottagare för autogiro.
Om du är dödsbodelägare kan du be oss ta bort ett befintligt autogiro. Observera att tjänsten som är kopplat till det aktuella autogirot inte avslutas utan att nästa faktura kommer via brev.
Digitala tjänster
Samtliga dispositionsrätter försvinner när kontoinnehavaren avlider. Om du har en framtidsfullmakt kan du be oss lägga tillbaka dispostionsrätten. Om en sådan inte finns får du i fortsättningen kontakta oss på banken så hjälper vi dig att hantera den avlidnes arenden.
Bouppteckning
Vi har ingen jurist anställd på Valdemarsviks sparbank men samarbetar med Mari Jakobsson på Familjens Jurist. Hon är på plats hos oss regelbundet för inbokade möten men nås enklast via telefon eller mail.
Arvskifte
Ja. Vi kan även genomföra arvskiftet utan att ni närvarar. Då behöver vi däremot fullmakt från samtliga arvtagare.
För att genomföra arvskiftet behöver bouppteckningen vara färdig och godkänd av Skatteverket.
Nej, däremot behöver de som inte kan närvara lämna en fullmakt till den som är på plats. I den ska det framgå namn och personnummer på personen som inte deltar samt clearingnummer och kontonumret dit arvet ska överföras. Skriv under och uppge även ort och datum.
Om du som arvtagare har Swedbank eller Sparbankerna går pengarna över direkt. Skulle du däremot ha en annan bank tar det oftast några bankdagar innan pengarna når ditt konto.
Fonder och aktier
Fonder och aktier ligger orörda på respektive konton tills vidare, däremot tas eventuella månatliga överföringar och köp bort. Innan arvskiftet kan genomföras behöver samtliga dödsbodelägare vara överens om hurvuvida fonder och aktier ska överföras i sin helhet eller säljas för att därefter överföra pengarna.
Fullmakter
En vanlig fullmakt upphör att gälla den dag fullmaktsgivaren blir oförmögen att ta tillbaka fullmakten. Därför upphör den alltid att gälla den dagen en person avlider. En framtidsfullmakt träder däremot i kraft den dag fullmaktsinnehavaren anser att fullmaktsgivaren inte längre kan hantera sin ekonomi på egen hand. En framtidsfullmakt kan även gälla efter att personen avlidit, i så fall står det i fullmakten.
Om du som fullmaktsinnehavare är eller blir kund hos oss kan du få dispositionsrätt till den avlidnes konton. Då kan du till exempel betala räkningar från personens konton samt se saldo.