Internetbanken för unga har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.
Internetbanken ung - frågor och svar
-
Vem kan använda Internetbanken för unga?
Alla privatpersoner som är kunder i Valdemarsviks Sparbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.
-
Vilka konton visas i Internetbanken för unga?
I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.
-
Vilka inloggningssätt finns det?
Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Övriga tjänster – Barns tjänster. För att kunna logga in utanför banken kan SäkerhetsID för barn mellan 12-17 år uppgraderas till ett Mobilt BankID i din app eller internetbank. Säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.
-
Vad är muntlig fullmakt?
Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0123-129 00 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.
-
Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?
Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.
-
Vem kan använda Internetbanken för unga?
Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.
-
Vilka konton visas i Internetbanken för unga?
I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.
-
Vilka inloggningssätt finns det?
Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Swedbank/Sparbanken ung. Mobilt BankID och säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.
-
Vad är muntlig fullmakt?
Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0123-129 00 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.
-
Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?
Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.